تاریخ چاپ :

2017 Dec 14

www.blestfamily.com 

لینک مشاهده :  

عـنوان    :       

مفاسد و پیامدهای اختلاط

بسم الله الرحمن الرحیم

مفاسد و پیامدهای اختلاط

اختلاط بین مردان و زنان در کار، آثار و نتایج بد و مفاسد واضحی بر زن و مرد دارد. از جمله ی این مفاسد:

1.     وقوع در نگاه های حرام؛ در حالی که الله متعال زنان و مردان مؤمن را به غض البصر – عدم نگاه کردن به نامحرم – فرمان می دهد: {به مردان مؤمن بگو چشم های خود را از نگاه به نا محرم فرو گيرند و شرمگاهشان را حفظ کنند، اين کار برای آنها پاکيزه تر است، بی گمان الله به آنچه انجام می دهند؛ آگاه است (30) و به زنان مؤمن بگو چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گيرند و شرمگاهشان را حفظ کنند و زينت خود را آشکار نکنند؛ جز آنچه از آن که - طبعاً خودش - نمايان است}[1].

 

جریر بن عبدالله رضی الله عنه می فرماید: (از رسول الله صلی الله علیه وسلم در مورد نگاه ناگهانی پرسیدم پس به من دستور دادند نگاهم را برگردانم)[2].

 

2.     گاهی ممکن است باعث لمس کردن نامحرم مانند دست دادن با او شود. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: (اگر بر سر یکی از شما با میخی آهنین کوبیده شود برایش بهتر از این است که زنی را لمس کند برایش مَحْرَم نیست)[3].

 

3.     اختلاط باعث می شود که زن و مرد نامحرم با یکدیگر خلوت کنند و این امری حرام است. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: (هر کس که به الله و روز آخرت ایمان دارد پس با زنی حلوت نکند که همراه آن زنی مَحرَمش نیست، چرا که سوم آنان شیطان است)[4].

 

 

4.     تعلق یافتن قلب مردم به زن نامحرم و شیفته ی او شدن یا برعکس. این ها همه به دلیل اختلاط و طولانی شدن معاشرت با یکدیگر.

 

5.     همچنین باعث نابود شدن خانواده و تفکیک آن ها می شود. چه بسیارند مردانی که به خانه اش بی توجهی می کند و خانواده اش را از دست می دهد چون قلبش مشغول و متوجه همکارش یا همکلاسی اش شده و چه بسیارند زنانی که شوهرشان را از دست می دهند و به خانه ی هاش اهمیت نمی دهند زیرا او نیز وابسته ی دیگری شده است. بلکه چه بسیار است حالت های طلاقی که دلیلشان رابطه های نامشروع از طرف زن یا شوهر بوده و سبب رئیسی آن ها اختلاط می باشد!

به این دلایل و دلایل بسیار زیاد دیگری شریعت اختلاط را حرام قرار داده است زیرا نتیجه اش مفاسد و اثرات جبران ناپذیری است که در پی خواهد داشت.

وضعیت طبیعی در اصل این است که زن در خانه اش باقی بماند، زیرا الله متعال می فرماید: {و در خانه های خود بمانيد و به شيوه ی جاهليت نخستين تبرج نکنيد}[5].

ابن کثیر رحمه الله می فرماید: یعنی در خانه هایتان بمانید و بدون حاجت و نیاز بیرون نیایید"[6].

همچنین اصل بر این است کسانی که برای کسب مال و شغل و کار از خانه خارج می شوند مردان هستند. هیچ مردی حق ندارد که بهانه تراشی کند و بگوید: زن از این اصل خارج شده و مزاحم مردان گشته و با تبرج بیرون آمده است و مرتکب امری شده که الله تعالی از آن نهی نموده و... تمام این ها دلیل نمی شود که مرد مسلمان مرتکب چیزی شود که الله آن را حرام قرار داده بلکه او مسئول کار و درآمدش است. الله تعالی می فرماید: {و هيچ کس کاری نمی ‌کند مگر برای خودش و هيچ کس بار گناه ديگری را به دوش نمی کشد}[7].

 

هر کسی مأمور است که از حد و مرز الهی پافراتر نگذارد و به خاطر اینکه مردم از این حد و مرز گذشته اند او تجاوز نکند بلکه باید وی تا جایی که می تواند دیگران به امر به معروف و نهی از منکر کند نه اینکه فعل مردم را بهانه و دلیلی برای انجام منکر و گناهی قرار دهد و در آن واقع شود.

 

بنابراین نصیحت من برای هر مسلمانی این است که برای سلامت نگاه داشتن قلبش از تأثیرات فتنه ها و گناهان به خصوص فتنه و امتحان و آزمایش در مورد زنان حریص باشد. زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: (پس از خودم فتنه ای – امتحان و آزمایشی - زیانبار تر از زنان برای مردان باقی نگذاشتم)[8] و از جاهایی که شیطان آن را سرآغازی برای استدراج و فریب دادن انسان به سوی گناهی بزرگتر استفاده می کند دوری کند. باید یقین داشته باشیم که هرکس بر الله توکل او کند تنها او برایش کفایت می کند و هرکس تقوا پیشه کند برایش مخرج و گشایشی قرار می دهد. الله سبحانه و تعالی می فرماید: {هر كس هم از الله بترسد و پرهيزگاری كند، الله راه نجات را برای او فراهم می ‌سازد (2) و به او از جایی كه تصوّرش را هم نمی ‌كند روزی می رساند. هر كس بر الله توكّل كند الله او را بسنده است}[9].

 

پس هر مسلمانی ملزم است به دنبال شغلی باشد که بدور از اختلاط با زنان است. پس اگر نیافت پس تقوای الهی را به قدر توانش پیشه کند و آن با غض بصر، دوری کردن از صحبت های غیر ضروری با زنان، خندیدن و شوخی کردن و خلوت کردن با آنان، تحقق می یابد. چرا که بیشترین اهل آتش را کسانی تشکیل می دهند که شر و بدی را کوچک می شمردند.

 

ترجمه همراه با تصرف

ام احمد

https://islamqa.info

 

 



[1] {قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗإِنَّ اللَّـهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ﴿٣٠﴾وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا} نور:30-31

[2] سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن نظر الفجاءة، فأمرني أن أصرف بصري. روایت مسلم.

[3] لأن يطعن في رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له. روایت طبرانی. آلبانی آن را در "صحیح الجامع" صحیح دانسته است.

[4] من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يخلون بامرأة ليس معها ذو محرم منها، فإن ثالثهما الشيطان. روایت احمد، حاکم آن را صحیح دانسته و ذهبی با وی موافق است. آلبانی آن را در "غایة المرام" صحیح دانسته است.

[5] {وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ} احزاب:33

[6] تفسیر ابن کثیر

[7] {وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا ۚوَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ} انعام:164

[8] ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء. روایت بخاری و مسلم.

[9] {وَمَنْ يَتَّقِ اللَّـهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا﴿٢﴾وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚوَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ} طلاق:2-3