|
تاریخ چاپ : |
2024 Dec 03 |
www.blestfamily.com |
لینک مشاهده : |
عـنوان : |
پاداش نیکی زن و شوهر در حق یکدیگر چیست؟ |
پاداش نیکی زن و شوهر در حق یکدیگر چیست؟
پاداش زنی که دیندار و نیکوکار است در صورتی که همسرش را خوشبخت کند و او را دوست داشته باشد و از حریم وی محافظت نماید و او را در ناز و نعمت بدارد و همچون کودکی کم سن و سال با مهر و محبت با وی رفتار کند و برای خوشبختی او هر کاری کند و در همه چیز از او اطاعت کند و همسرش نیز به سبب او بسیار خوشبخت باشد و برایش دعا کند تا خداوند از وی راضی باشد، چیست؟ همینطور اگر مردی همینطور با زنش رفتار کند چه پاداشی دارد؟
الحمدلله از الله متعال خواهانم این محبت و دوست داشتن و خوشبختی را میان شما بادوام گرداند و خانهی دیگر مسلمانان را همانند خانهی شما مملو از معاشرت نیک و محبت گرداند و به شما خواهر گرامی بشارت میدهم، بشارتی بس بزرگ که پیامبر ما محمد ـ صلی الله علیه وسلم ـ در بیان پاداش زنی مانند آنچه شما عنوان کردید بیان داشته: از عبدالرحمن بن عوف ـ رضی الله عنه ـ روایت است که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند: (زن اگر پنج نماز فرض خود را ادا نماید و ماه [رمضان] خود را روزه گیرد و پاکدامنی نماید و از همسرش اطاعت کند به وی گفته میشود از هر یک از درهای بهشت که میخواهی وارد شو)[1]. و انس بن مالک ـ رضی الله عنه ـ از پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ روایت کرده که فرمود: (آیا شما را از مردان بهشتی تان آگاه کنم؟ گفتیم آری ای رسول الله. فرمود: پیامبر در بهشت است، و صدیق در بهشت است، مردی که به دیدار برادرش در گوشه ی یک سرزمین می رود و جز برای الله او را دیدار نمی کند در بهشت است. آیا شما را از زنان بهشتی تان آگاه نکنم؟ گفتیم: بله ای رسول الله. فرمود: دوست داشتنی فرزندآور که اگر خشمگین شد یا در حقش بدی شد یا همسرش خشمگین شد میگوید: این دست من است در دست تو، به چشمم خواب نیاید تا تو راضی شوی)[2]. و از حصین بن محصن ـ رضی الله عنه ـ از عمه اش روایت است که پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ برای کاری به نزد ایشان رفت پس فرمود: (آیا شوهر داری؟ گفتم: بله. گفت: برای او چگونهای؟ گفتم: تا جایی که توان داشته باشم در حق او کوتاهی نمی کنم. ایشان فرمود: ببین برایش چگونه ای، چرا که او بهشت و جهنم تو است)[3]. مناوی در فیض القدیر (۳/ ۶۰) می فرماید: (یعنی در صورت خشنودی از تو سبب بهشتی شدن تو میشود و در صورت خشمگین و ناراضی بودن از تو سبب جهنمی شدنت میشود، بنابراین با او به نیکی رفتار کن و تا جایی که امر به گناه نمی کند با وی مخالفت نکن). اما بشارت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ در حق مردی که با همسرش به نیکی معاشرت می کند این است که پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ شهادت داده که ایمانش کامل است، چیزی که باعث بهشتی شدن او و برتریاش بر دیگر مردم است. از ابوهریره ـ رضی الله عنه ـ روایت است که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ می فرماید: (کاملترین مومنان از نظر ایمان، خوش اخلاقترین آنان هستند، و بهترین شما کسانی هستند که اخلاقشان با زنانشان بهتر باشد)[4].
منبع: https://islamqa.info/fa/88353
[1] ـ به روایت احمد (۱/ ۱۹۱). محققان مسند احمد میگویند: حسن لغیره است، و آلبانی در «صحیح الترغیب» (۱۹۳۲) آن را حسن دانسته است: (إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا ، وَصَامَتْ شَهْرَهَا ، وَحَفظتْ فَرْجَهَا ، وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا ، قِيْلَ لَهَا ادخُلِي مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتِ). [2] ـ به روایت طبرانی در معجم الاوسط (۲/ ۲۰۶). این حدیث از گروهی دیگر از صحابه نیز وارد شده، به همین سبب آلبانی در «السلسلة الصحیحة» (۳۳۸۰) و در صحیح الترغیب (۱۹۴۲) آن را حسن دانسته است: (أَلَا أُخبِرُكُم بِرِجَالِكُم فِي الجَنَّةِ ؟ قُلنَا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ . قال : النَّبِيُّ فِي الجَنَّةِ ، وَالصِّدِّيقُ فِي الجَنَّةِ ، وَالرَّجُلُ يَزُورُ أَخَاهُ فِي نَاحِيَةِ المِصرِ لَا يَزُورُهُ إِلاَّ لِلَّهِ فِي الجَنَّةِ ، أَلَا أُخبِرُكُم بِنِسَائِكُم فِي الجَنَّةِ ؟ قُلنَا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ . قَالَ : وَدُودٌ وَلُودٌ إِذَا غَضِبَت أَو أُسِيءَ إِلَيهَا أَو غَضِبَ زَوجُهَا قَالَت : هَذِهِ يَدِي فِي يَدِكَ ، لَا أَكتَحِلُ بِغِمضٍ حَتَّى تَرضَى). [3] ـ به روایت احمد (۴/ ۳۴۱). محققان مسند میگویند: سند آن احتمال حسن بودن را دارد. منذری میگوید: «سند آن خوب (جید) است». حاکم در مستدرک (۶/ ۳۸۳) و آلبانی در «صحیح الترغیب» (۱۹۳۳) آن را صحیح دانستهاند: (أَنَّهَا أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَاجَةٍ ، فَقَضَى لَهَا حَاجَتَهَا ، ثُمَّ قَالَ : أَذَاتُ بَعْلٍ أَنْتِ ؟ قَالَتْ : نَعَمْ . قَالَ : فَكَيْفَ أَنْتِ لَهُ ؟ قَالَتْ : مَا آلُوَهُ إِلا مَا عَجَزْتُ عَنْهُ . قَالَ : فَانْظُرِي كَيْفَ أَنْتِ لَهُ فَإِنَّهُ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ ).
[4] ـ به روایت ترمذی (۱۱۶۲). وی میگوید: «این حدیثی حسن صحیح است» آلبانی در صحیح ترمذی آن را صحیح دانسته است: (أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا ، وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا). |