Sat, 28 Feb 2015شنبه 9 اسفند 1393
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2356
تعداد كل بازديدها تاكنون : 1898420
 
 
 

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (تنکح المرأة لأربع: لمالها، و لحسبها و لجمالها، و لدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداک)«زن بخاطر چهار چيز براي ازدواج انتخاب مي‌شود : مال و دارائي، اصل و نسب، زيبائي و ديانت؛ پس زن ديندار را انتخاب کن، دستهايت خاک‌آلوده شود».متفق عليه: بخاری (5090)، مسلم (1466)

******************

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (يا معشر الشباب من استطاع منکم الباءة فلتزوج، فإنه أغض للبصر و أحصن للفرج، و من لم يستطع فعليه بالصوم، فإنه له وجاء) «اي جماعت جوانان هر کس از شما توانايي ازدواج را دارد ازدواج کند؛ زيرا ازدواج بهتر چشم را (از حرام) مي‌پوشاند و بهتر فرج را (از حرام) محافظت مي‌کند، و کسي که نتوانست (ازدواج کند) بايد روزه بگيرد؛ چون روزه شهوت جنسي او را کم مي‌کند».متفق عليه: بخاری (5066)، مسلم (1400)

******************

از ابوهريره روايت است که: (أن امرأة جائت إلي النبي صلی الله علیه وسلم  فقالت : يا رسول الله، إن زوجي يريد أن يذهب بابني و قد سقاني من بئر أبي عتبة، و قد نفعني. فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم  : هذا أبوک، و هذه أمک، فخذ بيد أيهما شئت. فأخذ بيد أمه، فانطلقت به) «زني نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  آمد و گفت : اي رسول خدا! شوهرم مي‌خواهد پسرم را از من بگيرد در حالي که پسرم از چاه ابي عتبه برايم آب آورده و به من کمک کرده است. پيامبر صلی الله علیه وسلم  به پسر فرمود : اين پدرت است و اين هم مادرت، دست هر کدام از آنها را که مي‌خواهي بگير، پس دست مادرش را گرفت، پس مادرش او را با خود برد».ابوداود (2260)

******************

از عمرو بن شعيب از پدرش از جدش روايت است که زني گفت: اي رسول خدا! شکمم ظرف حمل اين پسر بود، و پستانهايم برايش شيردان و آغوشم مأواي او بود، پدرش مرا طلاق داده و مي‌خواهد او را از من بگيرد. پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (أنت أحق به مالم تنکحي) «تا زماني که ازدواج نکني تو سزاوارتر به پسرت هستي».ابوداود (2259)

******************

از ابن عباس رضی الله عنه  روايت است : زن ثابت بن قيس بن شماس نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  آمد و گفت : اي رسول خدا! من نسبت به دين و اخلاق ثابت ايرادي ندارم، ولي از کفران و ناسپاسي با او مي‌ترسم – چون او را دوست ندارم - پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (فتردين عليه حديقته) «آيا باغش را به او پس مي‌دهدي؟ گفت : بله، پس باغ را به او پس داد، پيامبر صلی الله علیه وسلم  به ثابت دستور داد تا از او جدا شود».بخاری (5276)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

حکم کار کردن شبانه زن در مرکز نگهداری از کودکان معلول

حکم کار کردن شبانه زن در مرکز نگهداری از کودکان معلول

همسرم در یک مرکز نگهداری کودکان معلول مشغول بکار است، و در بعضی اوقات او شیفت شبانه است، آیا این جایز است؟

 

الحمدلله،

ایرادی ندارد اگر زن در مجال نگهداری از کودکان معلول کار کند، و این کار پرفایده و مفیدی است و بخاطر آن ماجور است، چرا که لازمه کار وی احسان و یاری دادن این کودکان است.

اما بر زن لازمست که در آن مکان مقید به یکسری ضوابط شرعی باشد، از جمله :

1- زن به کار کردن محتاج باشد، مثلا نیاز به کمک خرج خانواده باشد تا خللهای وارده بر خانواده را پر کند.

2- کار باید مناسب طبیعت و فطرت و خلقت زن باشد، مانند پزشکی، پرستاری، معلمی، خیاطی و امثال اینها ..

3- محل کار باید فقط در بین زنان باشد و در آنجا اختلاطی با مردان درکار نباشد.

4- زن در وقت کارش بایستی ملتزم به حجاب شرعی کامل و صحیح باشد.

5- کار او نباید بگونه ای باشد که ناچار به سفر بدون محرم شود.

6- نباید رفتن او بر سر کار توأم با عملی حرام شود، مثل خلوت کردن با راننده، یا معطر ساختن خود بگونه ایکه به مشام مردان نامحرم برسد.

7- کار کردن او نباید موجب سختی و تضییع حقوق شوهر و فرزندانش شود.

و مادام این ضوابط مراعات شود، و شوهر راضی باشد ایرادی ندارد که در شیف شبانه کار کند، مگر آنکه احساس امنیت نکند که در آنصورت شایسته است از انجام کارشبانه پرهیز کند.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلى الله على نبينا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com

 

 


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.