Mon, 19 Aug 2019دوشنبه 28 مرداد 1398
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2523
تعداد كل بازديدها تاكنون : 5994892
 
 
 

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (إذا دعي أحدکم إلي طعام فليجب، فإن کان مفطرا فليطعم، و إن کان صائما فليصل : يعني الدعاء) «هرگاه يکي از شما دعوت شد، دعوت را اجابت کند، پس اگر روزه نبود غذا بخوردواگر روزه بود (براي صاحب عروسی) دعا کند». بیهقی (263/7) و مسلم (1431)

******************

پيامبر -صلى الله عليه وسلم- فرمود: (إذا دعي أحدکم إلي الوليمة فليأتها) «اگر يکي از شما به وليمه (عروسی که در آن امر خلاف شرع نباشد) دعوت شد، بايد براي آن بيايد». متفق عليه : بخاری (5173)، مسلم (1429)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (شر الطعام طعام الوليمة، يمنعها من يأتيها، و يدعي إليها من يأباها، و من لم يجب الدعوة فقد عصي الله و رسوله) «بدترين عذا، غذاي وليمه‌اي است که فقراي نيازمند از آن منع و ثروتمندان بي‌نياز به آن دعوت شوند، وکسي که دعوت وليمه را اجابت نکند به راستي نافرماني خدا و رسول او را کرده است». متفق عليه : مسلم (1432)، بخاري و مسلم اين حديث را بصورت موقوف از ابوهريره روايت کرده‌اند، بخاری (5177).

******************

از انس روايت است : (ما رأيت رسول الله صلی الله علیه وسلم  أولم علي امرأة ما أولم علي زينب، فإنه ذبح شاة) «نديده‌ام که پيامبر صلی الله علیه وسلم  به اندازه‌اي که براي زينب وليمه داده، براي ساير زنانش بدهد، او براي زينب يک گوسفند ذبح کرد». متفق عليه: مسلم (1428)، اين لفظ مسلم است، بخاری (5171

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  به عبدالرحمن بن عوف فرمود: (أولم ولو بشاة) «وليمه بده اگرچه گوسفندي باشد». متفق عليه : بخاری (5153)، مسلم (1427)

******************

بريده بن حصيب رضی الله عنه گفت: (لما خطب علي فاطمة رضي الله عنها قال : قال رسول الله صلی الله علیه وسلم  : إنه لابد للعرس من وليمة) «وقتي که علي از فاطمه رضي الله عنها خواستگاري کرد، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : براي عروسي وليمه لازم است». صحیح ابن ماجه (2419)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

حکم معاینه بکارت قبل از عروسی

حکم معاینه بکارت قبل از عروسی

آيا معاينه دختر قبل از ازدواج براي آگاهي يافتن از سالم ماندن بکارتش از نظر شرعي جايز است؟

 

الحمدلله،

از آنجائيکه لازمه اينکار کشف عورت و نظر کردن به آنست، و از آنجائيکه حفظ عورت واجب است، و عورت زن در مقابل زنان ديگر عبارتست از : ناحيه ناف تا زانو، و حفظ اين ناحيه از بدن واجب است، و حتي والدين نيز حق نظر کردن به اين نواحي از بدن دختر خود را ندارند، بنابراين معاينه دختر براي آگاهي يافتن از سالم ماندن بکارت شرعا جايز نيست، مگر آنکه ضرورتي درکار باشد، مثلا قاضي شرع به جهت روشن شدن قضايا چنين حکم کند، و يا ضرورت ديگري که مقتضي آن باشد، در آنصورت بنا به ضرورت پزشک يا ماما يا پرستار زن مي تواند بدون مبالغه و زياده روي اقدام به بررسي آن کند، در غير اينصورت – يعني با نبود ضرورت – انجام آن جايز نيست، پس آنکساني که بدون هيچ ضرورت شرعي – و تنها به دليل تقليد از رسم و رسوم و عادت متداول - قبل از ازدواج سراغ پزشک يا ماما مي روند تا از وضعيت بکارت خويش آگاه شوند، شرعا مرتکب عملي حرام مي شوند، زيرا عورتي که شارع حکم به پوشاندن آن کرده را در معرض کشف و نظر قرار مي دهند.

و اگر فرض شود که دختري مرتکب زنا شده باشد، باز در چنين مواقعي مي بايست گناه خود را ستر (مخفي) کند، نه اينکه آنرا در معرض اطلاع ديگران قرار دهد، تا اقدام به افشاي گناه نکرده باشد و حال خويش را به الله متعال واگذار کند.

 

والله اعلم

وصلى الله على نبينا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.