Sun, 20 Aug 2017يكشنبه 29 مرداد 1396
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2500
تعداد كل بازديدها تاكنون : 4440606
 
 
 

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (أيما امرأة سألت زوجها الطلاق من غير ما بأس فحرام عليها رائحة الجنة) «هر زني که بدون سبب از شوهرش تقاضاي طلاق کند، بوي بهشت بر او حرام است». ترمذی (1199) و در حديثي ديگر مي‌فرمايد : (المختلعات هن المنافقات) «زناني که خلع مي‌کنند (تقاضاي طلاق مي‌کنند) منافق‌اند».[صحیح ابن ماجه 6681]

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (لعل رجلا يقول ما يفعل بأهله، و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها، فأرم القوم، فقلت إي و الله يا رسول الله، إنهن ليفعلن و إنهم ليفعلون، فقال صلی الله علیه وسلم  : فلا تفعلوا، فإنما مثل ذلک کمثل شيطان لقي شيطانة في طريق فغشيها و الناس ينظرون). «شايد در ميان شما مردي باشد که آنچه را با زنش انجام داده بگويد، و يا زني باشد که آنچه را با شوهرش انجام داده تعريف کند!؟ مردم ساکت شدند، گفتم : به خدا قسم اي رسول الله! زنان اين کار را مي‌کنند و مردان هم اين کار را مي‌کنند، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : اين کار را نکنيد چون اين کار مانند کار شيطان نري است که شيطان ماده‌اي را در راه مي‌بيند و در حاليکه مردم به آنها نگاه مي‌کنند با او آميزش مي‌کند».[آداب الزفاف 72]

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (إذا دعا الرجل امرأته إلي فراشه فلم تأته فبات غضبان عليها لعنتها الملائکة حتي تصبح) «هرگاه مرد از همسرش خواست تا در بسترش حاضر شود و همسرش امتناع ورزيد و شوهرش از او خشمگين شد، ملائکه تا صبح او را لعنت مي‌کنند». متفق عليه : بخاری (5194)، مسلم (1436) و در حديثي ديگر مي‌فرمايد : (إذا دعا الرجل زوجته لحاجته فلتأته و إن کانت علي التنور) «هرگاه مرد همسرش را براي نيازش فرا خواند، بايد نزد او برود اگرچه بر تنور باشد (مشغول پخت و پز باشد)». ترمذی (1170)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لايحل للمرأة أن تصوم و زوجها شاهد إلا بإذنه) «جايز نيست که زن در حضور شوهرش روزه بگيرد مگر به اجازه او».بخاری (5195)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (ولاتنفق امرأة شيئا من بيت زوجها، إلا بإذن زوجها، قيل و لا الطعام؟ قال : ذلک أفضل أموالنا) «زن نبايد از مال شوهرش مصرف کند، مگر اينکه شوهرش به او اجازه دهد، گفته شد حتي غذا؟ فرمود : آن بهترين اموالمان است».[صحیح ابن ماجه 1875]

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (فحقکم عليهن ألا يوطئن فرشکم من تکرهون، و لايأذن في بيوتکم لمن تکرهون) «حق شما بر زنانتان اين است که ناموستان را حفظ کنند و کسي را که دوست نداريد به خانه‌هايتان راه ندهند»

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

نیکی به والدین در حال حیات و بعد از وفات

نیکی به والدین در حال حیات و بعد از وفات


از مهم ترین واجبات و فرائض در دین نیکی به والدین است که الله سبحانه و تعالی در قرآن در آیات زیادی به آن اشاره فرموده از جمله: (و الله را بپرستيد، و چيزی را با او شريک قرار ندهید. و به پدر و مادر نيکی کنيد)[1]. و در آیه دیگر می فرماید: (و پروردگارت مقرر داشته است که جز او را نپرستيد، و به پدر و مادر نيکی کنيد، هرگاه يکی از آن دو يا هر دوی آنها نزد تو به سن پيری رسند، به آنها (حتی) افّ نگو، و بر سر آنها فرياد نزن، و با نيکی با آنها سخن بگو، و از روی مهربانی بال فروتنی برای آنها فرود آور، و بگو: پروردگارا ! به آنان رحمت آور، همانگونه که مرا در کودکی پرورش دادند).[2]


و نیز این فرموده الله عزوجل که در سوره لقمان می فرماید: (كه هم سپاسگزار من و هم سپاسگزار پدر و مادرت باش، و (بدان كه سرانجام) بازگشت به سوی من است)[3].


بنا بر این نیکی کردن به آنها چه در قید حیات باشند و چه نباشند از جمله مهم ترین واجبات فرد مسلمان است. که نیکی به آنها زمانی که در قید حیات هستند شامل یاری دادن و پرداخت خرج و مخارج آنها زمانی که نیازمند هستند؛ و گوش دادن و اطاعت از آنان در کار نیک و با تواضع و مهربانی با آنها صحبت کردن و بر سرشان دادن نزدن و از آنها در برابر هر ضرری دفاع کردن و بسیاری از اعمال نیک دیگر می شود. به عبارت دیگر فرزند باید برای انجام هرگونه خیری به آنان و دفع هرگونه شر از آنها  چه زمانی که در قید حیات اند و چه زمانی که وفات کرده اند؛ حریص باشد زیرا والدین به او نیکی بسیار زیادی کرده اند مثلا وی را تربیت و مورد تکریم قرار داده و تلاش های بسیاری برایش کرده اند در نتیجه واجب است که در مقابل خوبی ها و نیکی هایی که به وی کرده اند او نیز به آنها نیکی کند.


و همان طور که می دانیم حق مادر از پدر بیشتر است چنان که رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیث زمانی که از ایشان پرسیدند: (ای رسول الله چه كسی برای خوش رفتاری من از دیگران، مستحق ‌تراست؟ فرمودند: مادرت. گفت: سپس چه كسی؟ فرمودند: مادرت. گفت: بعد از او چه كسی؟ فرمودند: باز هم مادرت. پرسید: پس از او چه كسی؟ فرمودند: بعد از او پدرت)[4].


 و در لفظ دیگر چنین آمده: (ای رسول الله به چه کسی از همه بیشتر نیکی کنم؟ فرمودند: مادرت. گفت: سپس چه کسی؟ فرمودند: مادرت. گفت: بعد از او چه کسی؟ فرمودند: مادرت. سپس گفت: چه کسی؟ فرمودند: پدرت، سپس نزدیکانت به ترتیب)[5]. بنا بر این احادیث؛ رسول الله صلی الله علیه و سلم بیان کرده اند که شایسته ترین مردم در احسان و نیکی به آنها مادر است که سه بار آن را تکرار کرده اند بعد از آن نیکی به پدر است. پس مادر در درجه اول و پدر درجه دوم قرار می گیرد؛ اما توجه داشته باشید که نیکی بر هر دوی آنها واجب است.


نیکی به پدر و مادر زمانی که در قید حیات هستند را دانستیم اما می خواهیم بدانیم آنها بعد از وفات چه حقی بر گردن ما دارند؟

 از رسول الله صلی الله علیه و سلم درباره حق والدین بعد از وفاتشان پرسیده شد چنان که در حدیث آمده: (ای رسول الله آیا چیزی از حق نیکی به والدینم بعد از وفات آنها برایم باقی می ماند؟ فرمودند: بله. دعا کردن برای آنها، طلب استغفار برای آنان، اجرای وصیتشان، و تکریم کردن دوستان آنها، و به جای آوردن صله رحمی که وصل نشده مگر به وسیله آنها)[6].


همان طور که در حدیث ذکر شده والدین بعد از وفات پنج حق بر فرزندانشان دارند که عبارتند از:

1ـ دعا برای آنها که شامل نماز جنازه هم می شود زیرا آن هم دعا به حساب می آید.


2ـ طلب استغفار و بخشش برای آنها تا الله عزوجل گناهانشان را ببخشد. که این بزرگترین نیکی و بر به حساب می آید.


3ـ عمل به وصیت آنها. واجب است که فرزندان وصیت والدینشان را اجرا کنند به شرط آنکه موافق با شرع باشد.


4ـ تکریم دوستان والدین. اگر پدر و مادر شما دوستان و عزیزانی داشته اند به آنها نیکی کنید و دوستی با آنها را ادامه دهید.


5ـ به جای آوردن صله رحم که با احسان کردن به عموها، و نزدیکان پدر و دایی ها و خاله ها و نزدیکان مادر محقق می شود.


که تمام این پنج موارد از احسان به والدین بعد از وفات آنها به حساب می آید.

مترجم: ام محمد

منبع: islamway.net



[1] ـ نساء:36: "وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا".

[2] ـ اسراء:23ـ24: "وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا * وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا".

[3] ـ لقمان:14: " أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ".

[4] ـ صحیح بخاری و مسلم: "يا رسول الله من أحق الناس بحسن صحابتي؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أبوك".

[5] ـ مسند امام احمد: " قال: من أبر يا رسول الله؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أباك، ثم الأقرب فالأقرب".

[6] ـ مسند امام احمد: "يا رسول الله هل بقي من بر أبويّ شيء أبرهما بعد وفاتهما؟ قال: نعم، الصلاة عليهما، والاستغفار لهما، وإنفاذ عهدهما، من بعدهما وإكرام صديقهما، وصلة الرحم التي لا توصل إلا بهما".


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.