Sat, 25 Mar 2017شنبه 5 فروردين 1396
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2494
تعداد كل بازديدها تاكنون : 4157653
 
 
 

پيامبر صلی الله علیه وسلم  مي‌فرمايد : (إياکم و الدخول علي النساء، قيل يا رسول الله : أفرأيت الحمو – و هو قريب الزوج کأخيه و ابن أخيه و عمه و ابنعمه و نحوهم – قال : الحموالموت). «از داخل شدن بر زنان بپرهيزيد، گفته شد اي رسول خدا! نظرت درباره حمو (نزديکان شوهر مانند برادر و پسر برادر و عمو و پسر عمو و مانند آنها) چيست؟ فرمود : حمو مرگ است».متفق عليه : بخاری (5232)، مسلم (2172)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  مي‌فرمايد : (من أتي حائضا أو امرأة في دبرها، أو کاهنا فصدقه بما يقول فقد کفر بما أنزل علي محمد) «هر کس در زمان قاعدگي يا از غير محل نسل با همسرش آميزش کند يا نزد کاهني برود و آنچه را (کاهن) مي‌گويد تصديق کند، به آنچه بر محمد صلی الله علیه وسلم  نازل شده کافر شده است».ابن ماجه (639)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم مي‌فرمايد: (والذي نفسي بيده، ما من رجل يدعوا امرأته إلي فراشه فتأبي عليه إلا کان الذي في السماء ساخطا عليها حتي يرضي عنها). «قسم به ذاتي که جانم در دست او است هر مردي که همسرش را به بسترش فراخواند و او سرباز زند، ذاتي که در آسمان است از او ناراضي مي‌شود تا وقتي که شوهرش از او راضي شود».مسلم (1436)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم مي‌فرمايد : (إذا صلت المرأة خمسها، و صامت شهرها، و حفظت فرجها، و أطاعت زوجها، قيل لها ادخلي الجنة من أي أبوابها شئت) «اگر زن نمازهاي پنجگانه را بجا آورد و روزة رمضان را بگيرد و از زنا دوري کرده و از شوهرش اطاعت کند به او گفته مي‌شود از هر دري از درهاي بهشت که مي‌خواهي داخل شو».[صحیح ابن ماجه 660]

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  طولاني شدن شب نشيني (در عبادت) عبدالله بنعمر و دوري ازهمسرش را بر او انکار کرد و فرمود : (إن لزوجک عليک حقا) «همانا همسر شما بر شما حق دارد».متفق عليه :خ (1975)، مسلم (1159)

******************

اسماء بنت يزيد گفت : نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  بودم، و گروهي از زنان و مردان کنار او نشسته بودند که فرمود : (لعل رجلا يقول ما يفعل بأهله و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها؟ فأرم القوم فقلت : إي والله يا رسول الله : إنهن ليفعلن و إنهم ليفعلون. قال فلا تفعلوا، فإنما ذلک مثل الشيطان لقي شيطانة في طريق فغشيها والناس ينظرون) «شايد بعضي از مردان و زنان اسرار زناشوئي خود را بازگو کنند؟ مردم ساکت شدند، گفتم بله، به خدا قسم اي رسول خدا! زنان اين کار را مي‌کنند و مردان هم اين کار را مي‌کنند، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : اين کار را نکنيد چون اين کار مانند کار شيطاني نر است که شيطاني ماده را در راه مي‌بيند و در حاليکه مردم به آنها نگاه مي‌کنند با او آميزش مي‌کند».صحيح [آداب الزفاف البانی 72].

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

آداب اسلامی برای استقبال از نوزاد

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آداب اسلامی برای استقبال از نوزاد

 

از الله متعال خواهانیم برای شما در فرزند نورسیده برکت دهد و او را از نیکان و متقیان بگرداند تا در میزان حسناتتان قرار گیرد؛ زیرا از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند: "هرگاه فرزند آدم از دنیا برود عملش قطع می ‌شود مگر از سه طریق: صدقه ‌ی جاریه، یا علمی که از آن سود برند، یا فرزند صالحی که برایش دعا کند"[1].

 

عملی که برای استقبال از کودک صورت می گیرد دعاهای عامِ خوب مانند دعای سلامتی و عافیت و هدایت و مانند آن است. الله جل وعلا در کتاب خود دعای آن زن نیکوکار یعنی همسر عمران را چنین ذکر نموده که گفت: {إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿35 فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّـهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ}[2] ترجمه: و چون زن عمران گفت: بارالها! همانا من نذر کرده ‌ام که آنچه در شکم من است براي تو آزاد نمايم، پس از من بپذير؛ زيرا فقط تو شنوای دانایی (35) پس زمانی که به دنیا آورد، گفت: بارالها! من دختر به دنیا آوردم و الله داناتر است به آنچه به دنیا آورد و پسر مانند دختر نيست، و همانا من او را مريم ناميدم و او را با فرزندانش از شر شيطان رانده شده در پناه تو قرار می ‌دهم.

 

در اینجا توصیه‌ هایی را برای روز تولد نوزاد و پس از آن ذکر می کنیم:

الف. تحنیک نوزاد و دعا برای او مستحب است:

از ابوموسی رضی الله عنه روایت است که گفت: "صاحب پسری شدم، پس آن را به نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم بردم. ایشان او را ابراهیم نام نهادند و با یک خرما تحنیکش کردند و برایش دعای برکت نمودند و سپس او را به من دادند"[3].

 

تحنیک: یعنی گذاشتن چیزی شیرین مانند کمی خرما - ی له شده - یا عسل در دهان کودک پس از تولد.

 

ب. نامگذاری کودک در روز اول یا هفتم جایز است:

- انس بن مالک رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می کند که فرمودند: "امشب صاحب فرزندی شدم، و نامش را همانند پدرم ابراهیم نهادم..."[4].

- عائشه رضی الله عنها فرمود: رسول الله صلی الله علیه وسلم برای حسن و حسین رضی الله عنهما در روز هفتم عقیقه دادند و بر آنان نام نهادند[5].

 

ج. عقیقه و ختنه:

- از سلمان بن عامر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: "همراه با تولد پسر عقیقه ‌ای است؛ پس برایش قربانی کنید و ناپاکی را از او دور سازید"[6].

- از سمرة بن جندب رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: "هر پسری به عقیقه ‌اش وابسته است؛ که در روز هفتم برایش ذبح شود و در آن برایش نامی انتخاب گردد و سرش تراشیده شود"[7].

 

امام ابن قیم رحمه الله در این باره می ‌گوید:

(از فواید عقیقه: قربانی ای است که در نخستین لحظات ورود نوزاد به این دنیا انجام می ‌شود...

و از دیگر فوایدش این است که باعث باز شدن رهان و قید نوزاد می ‌گردد؛ زیرا او وابسته‌ ی عقیقه ‌ی خویش است تا آنکه برای والدینش شفاعت می‌ کند.

 

و از جمله فوایدش این که فدیه ‌ای است برای نوزاد، چنانکه الله سبحانه و تعالی به جای اسماعیل قوچی را به عنوان فدیه فرستاد)[8].

 

و شاید یکی از فواید عقیقه این باشد که باعث جمع شدن خویشان و نزدیکان و دوستان در ولیمه و ضیافتِ آن می ‌شود.

 

اما ختنه یکی از سنت ‌های فطرت است که در حق پسران واجب است؛ زیرا به پاکی و طهارت وابسته است که از شروط صحت نماز است.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: "پنج چیز از فطرت است: ختنه و برداشتن موی زیر ناف - موی دور آلت - و کندن موی زیر بغل و کوتاه کردن ناخن‌ ها و کوتاه کردن سبیل"[9].

 

نکته:

علما اذان گفتن در گوش راست نوزاد را از سنت‌ های مربوط به نوزادان ذکر کرده ‌اند تا نخستین چیزی که او در این دنیا می‌ شنود کلمه‌ ی توحید باشد که این تأثیری بس بزرگ و مبارک به جای می ‌گذارد، اما گفتن اقامه در گوش چپ نوزاد در سنت ثابت نشده است[10].

د. تراشیدن موی سر و چرب کردن سر نوزاد با زعفران که دارای فوائد طبی است. همچنین مشروع است که به اندازه‌ ی وزن موهایش طلا یا نقره صدقه داده شود. البته شرط نیست که موی کودک وزن شود و اگر دادن طلا و نقره مشکل است می ‌تواند به اندازه‌ ی قیمت آن مقدار طلا یا نقره، پول نقد در راه خیر صدقه دهد.

از الله متعال خواهانیم ما و کودکان ما را از هر بدی و زیانی حفظ نموده و عافیت دنیا و آخرت را نصیب شان گرداند، و صلی الله علی نبیا محمد.

 

برگرفته از: https://islamqa.info

ام احمد

 

 



[1] "إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية، أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له" روایت مسلم.

[2] آل عمران: 35-36

[3] "ولد لي غلام، فأتيت به إلى النبي صلى الله عليه وآله وسلم فسماه إبراهيم وحنكه بتمرة ودعا له بالبركة ودفعه إليّ" روایت بخاری و مسلم.

[4] "وُلِد لي الليلة غلام فسميته باسم أبي إبراهيم" روایت مسلم.

[5] عن عائشة قالت: عق رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الحسن والحسين يوم السابع وسماهما. روایت ابن حبان و حاکم. حافظ ابن حجر در "فتح الباري" آن را صحیح دانسته است. حاکم گفته است: این حدیث، صحیح الإسناد است اما با این سیاق آن دو تخریج نکرده اند.

[6] "مع الغلام عقيقة، فأهريقوا عنه دماً وأميطوا عنه الأذى" روایت ترمذی، نسائی، ابوداود و ابن ماجه. آلبانی آن را در "الإرواء" صحیح دانسته است.

[7] "كل غلام مرتهن بعقيقته، تذبح عنه يوم سابعه، ويسمى فيه، ويحلق رأسه" روایت ترمذی، نسائی، ابوداود. آلبانی آن را در "الإرواء" صحیح دانسته است.

[8] تحفة المودود: ص/69

[9] "خمس من الفطرة الختان والاستحداد ونتف الإبط وتقليم الأظفار وقص الشارب" روایت بخاری و مسلم.

[10] نگا: السلسلة الضعیفة 1/491


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.