Thu, 14 Dec 2017پنجشنبه 23 آذر 1396
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2511
تعداد كل بازديدها تاكنون : 4763462
 
 
 

از ابن عباس روايت است: (أن جارية بکراً أتت النبي صلی الله علیه وسلم  فذکرت له أن أباها زوجها و هي کارهة، فخيرها النبي -صلى الله عليه وسلم). «دختري (بکر) نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  آمد وبه او گفت که : پدرش بدون رضايتش، او را به عقد کسي درآورده است، پيامبر صلی الله علیه وسلم  او را (در فسخ عقد) اختيار داد». صحیح ابن ماجه (4711)

******************

از خنساء بنت خدام أنصاري روايت است: (أن أباها زوجها و هي ثيب، فکرهت ذلک، فأتت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فرد نکاحها). «او بيوه بود و پدرش بدون رضايت او، او را به عقد کسي درآورد، نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  رفت و نکاحش را باطل کرد». مسلم (886)

******************

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (لاتنکح الأيم حتي تستأمر، ولاتنکح البکر حتي تستأذن، قالوا : يا رسول الله و کيف إذنها؟ قال : أن تسکت) «بيوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشيزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسي داده نشود. گفتند : اي رسول خدا، اجازه (رضايت) بکر چگونه است؟ فرمود : اين است که ساکت بماند». صحیح ابن ماجه (2100)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لانکاح إلا بولي و شاهدي عدل) «ازدواج بدون ولي و دو شاهد عادل صحيح نيست».صحیح ابن ماجه (7557)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أيما امرأة لم ينکحها الولي فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فإن أصابها فلها مهرها بما أصاب منها، فإن اشتجروا فالسلطان ولي من لا ولي له) «هر زني که ولي او را ازدواج ندهد ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، پس اگر شوهرش با او نزديکي کرد بايد مهريه‌اش را به سبب نزديکي با او پرداخت کند، و اگر با هم مشاجره کردند حاکم سرپرست کسي است که سرپرست ندارد».ابن ماجه (1879)

******************

ابن عمر رضی الله عنه گفت : (نهي النبي صلی الله علیه وسلم  أن يبيع بعضکم علي بيع بعض، و لايخطب الرجل علي خطبة أخيه حتي يترک الخاطب قبله، أو يأذن له الخاطب). «پيامبر صلی الله علیه وسلم  از اينکه بعضي از شما بر معامله ديگري وارد شود، و يا اينه از زني خواستگاري کند که قبلاً برادرش (شخص ديگري) از او خواستگاري کرده، نهي کرده است مگر اينکه خواستگار اول منصرف شود يا به او اجازه دهد».بخاری (5142)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

سنت جمع شدن بر سر یک سفره

بسم الله الرحمن الرحیم

سنت جمع شدن بر سر یک سفره

رسول الله صلی الله علیه وسلم همیشه با روش های و وسایل مختلفی مردم را به اجتماع و دور هم جمع شدن و عدم دوری و جدایی تشویق می نمودند و مناسبت های مختلف را برای جمع شدن و وحدت مسلمانان غنیمت می شماردند. یکی از این وسایل، اجتماع به هنگام غذا خوردن بود.

 

وَحْشِی بن حَرْب رضی الله عنه می گوید: "اصحاب نبی صلی الله علیه وسلم گفتند: ای رسول الله! ما می خوریم اما سیر نمی شویم.

ایشان فرمودند: شاید که شما جدا از هم غذا می خورید؟

گفتند: بله.

ایشان فرمودند: پس به هنگام غذا دور هم جمع شوید و اسم الله را بر آن ذکر کنید[1] تا در آن برای تان برکت قرار دهد"[2]. 

پس در اینجا دو شرط برای محقق شدن برکت در غذا بازگو شده است که آن دو:

1.     اجتماع و دور هم جمع شدن

2.     بسم الله گفتن قبل از شروع کردن غذا

همچنین باید بدانیم که این برکت فقط در غذا و جسم نیست بلکه باعث بهتر شدن روابط خانوادگی می شود؛ که این نتیجه ی جمع شدن بر سر سفره ی غذا به صورت روزانه است.

 

شعارمان را فراوش نکنید: {وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا}[3] ترجمه: و اگر از او تبعیت کنید هدایت می شوید.

 

مترجم: ام احمد

http://islamstory.com

 



[1] بسم الله بگویید.

[2] "عن وَحْشِيِّ بْنِ حَرْبٍ رضي الله عنه، أَنَّ أَصْحَابَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ؛ إِنَّا نَأْكُلُ وَلا نَشْبَعُ. قَالَ: فَلَعَلَّكُمْ تَفْتَرِقُونَ؟ قَالُوا: نَعَمْ. قَالَ: فَاجْتَمِعُوا عَلَى طَعَامِكُمْ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللهِ عَلَيْهِ يُبَارَكْ لَكُمْ فِيهِ" روایت ابوداود و ابن ماجه. آلبانی آن را حسن دانسته است.

[3] نور:54


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.