Wed, 18 Jul 2018چهارشنبه 27 تير 1397
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2523
تعداد كل بازديدها تاكنون : 5394488
 
 
 

از خنساء بنت خدام أنصاري روايت است: (أن أباها زوجها و هي ثيب، فکرهت ذلک، فأتت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فرد نکاحها). «او بيوه بود و پدرش بدون رضايت او، او را به عقد کسي درآورد، نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  رفت و نکاحش را باطل کرد». مسلم (886)

******************

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (لاتنکح الأيم حتي تستأمر، ولاتنکح البکر حتي تستأذن، قالوا : يا رسول الله و کيف إذنها؟ قال : أن تسکت) «بيوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشيزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسي داده نشود. گفتند : اي رسول خدا، اجازه (رضايت) بکر چگونه است؟ فرمود : اين است که ساکت بماند». صحیح ابن ماجه (2100)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لانکاح إلا بولي و شاهدي عدل) «ازدواج بدون ولي و دو شاهد عادل صحيح نيست».صحیح ابن ماجه (7557)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أيما امرأة لم ينکحها الولي فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فإن أصابها فلها مهرها بما أصاب منها، فإن اشتجروا فالسلطان ولي من لا ولي له) «هر زني که ولي او را ازدواج ندهد ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، پس اگر شوهرش با او نزديکي کرد بايد مهريه‌اش را به سبب نزديکي با او پرداخت کند، و اگر با هم مشاجره کردند حاکم سرپرست کسي است که سرپرست ندارد».ابن ماجه (1879)

******************

ابن عمر رضی الله عنه گفت : (نهي النبي صلی الله علیه وسلم  أن يبيع بعضکم علي بيع بعض، و لايخطب الرجل علي خطبة أخيه حتي يترک الخاطب قبله، أو يأذن له الخاطب). «پيامبر صلی الله علیه وسلم  از اينکه بعضي از شما بر معامله ديگري وارد شود، و يا اينه از زني خواستگاري کند که قبلاً برادرش (شخص ديگري) از او خواستگاري کرده، نهي کرده است مگر اينکه خواستگار اول منصرف شود يا به او اجازه دهد».بخاری (5142)

******************

از مغير بن شعبه روايت است: نزد پيامبر  صلی الله علیه وسلم رفتم و با او درباره زني که قصد خواستگاريش داشتم صحبت کردم، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (إذهب فانظر إليها، فإنه أجدر أن يؤدم بينکما) «برو او را نگاه کن چون اين امر رابطه بين شما را پايدارتر مي‌کند».نسایی (69/6) و ترمذی (1093)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

تعلیم ایمان به کودکان در دو سال اول عمر

تعلیم ایمان به کودکان در دو سال اول عمر

دو سال اول عمر هر کودک مهم ترین مرحله ی تربیت و القای ارزشها و اصول اخلاقی به درون طفل است. زیرا کودک در این مرحله از عمرش تمام حرکات و رفتارهای ما را زیر نظر دارند به گونه ای که تمام آنها در ضمیر ناخود آگاه وی ذخیره می شود. سپس تمام این اندوخته ها در اقوال و افعال کودک ظاهر می گردد.

 

در نتیجه ترتیب دادن یک برنامه روزانه برای تعلیم ذکر الله عزوجل به کودک و عادت کردن وی به آن بسیار مهم است. تا از این طریق ذکر و یاد الله تعالی به بخشی جدای ناپذیر زندگی روزمره کودک تبدیل گردد.

 

علاوه بر این برنامه دعا و طلب از الله سبحانه و تعالی نیز اهمیت بسزایی دارد. زیرا  دعا کردن تآثیر بزرگی در تربیت و بزرگ کردن صحیح دارد. و به یاد داشته باشید که ترتبیت راهی بسیار طولانی است که سالهای سال طول می کشد. پس عجله نکنید و ناامید نشوید. بلکه با دعا و طلب از الله عزوجل به خصوص در اوقات اجابت در به دست آوردن آن تلاش کنید.

 

و از سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم دعای زیاد برای کودکان بوده؛ چنان که از ابن عباس رضی الله عنهما روایت شده که فرمود: (رسول الله صلی الله علیه و سلم برای من دو بار دعا کردند تا الله تعالی حکمت را به من بدهد).

 

و دعاهای بسیاری هستند که می توانیم روزانه برای فرزندانمان از الله تعالی بطلبیم مانند:

(پروردگارا فرزندانمان را جزو بندگان صالح خود قرار ده).

 

و (پروردگارا فرزندانمان را جزو اهل قرآن قرار ده؛ همان کسانی که اهل خاص تو هستند و اخلاق آنان را اخلاق قرآن قرار ده).

از عوامل دیگری که در اصلاح فرزندان اهمیت بسزایی دارد وجود قدوه برای آنان است که منظور از قدوه در اینجا والدین هستند.

علاوه بر این تلاوت کردن قرآن از عوامل مهم در تعلیم قرآن به کودکان است، و بدانید همانطور که طفل خود را وقتی جنین است عادت به صدای قرآن کردید الآن وقت آن رسیده که وی را با چندین صدا مانند صوت پدرش و یا یکی از قراء متقن عادت دهید تا بدین ترتیب با کلمات کتاب الله عزوجل انس گیرد و اینگونه با کتاب الله تعالی وی را تربیت کنید زیرا چنین عملی در آینده به کودک کمک می کند آسانتر قرآن را حفظ کند.

 

همچنین می توانید در این مرحله از عمر کودک با یک برنامه ریزی مرتب به کودکانتان انواع اذکار را آموزش دهید و با آن وی را آشنا کنید. به عبارت دیگر برای هر ذکری وقت محدد و مشخصی است که می توانید کودکتان را با آن آشنا کنید و این خود یک مزیت بزرگی دارد، زیرا وقت محدد برای هر ذکری حفظ آن ذکر را آسان می کند؛ مثلا: می توانید وقتی کودکتان از خواب بیدار می شود با تکرار کردن اذکار خواب به وی آن را یاد دهید. و یا وقتی می خواهد بخوابد برایش اذکار خواب را یاد دهید.

 

و همچنین در هنگام خوردن و آشامیدن با تکرار اذکار مخصوص آن کودکتان را به آن عادت دهید. و  مانند این بسیاری از اذکارهای دیگر.

و چقدر زیباست که وقتی کودکمان به سخن می آید اولین کلماتی را که به زبان می آورد کلمه توحید باشد؛ و لو که آن را به صورت شکسته و غیر واضح بیان کند.

از ابراهیم تمیمی رحمه الله روایت شده که فرمود: (مستحب است که وقتی طفل به سخن می آید اولین کلماتی که به وی یاد داده می شود: لا اله الا الله باشد).

 

و در کنار این میتوانید با ذکر دائم الله تعالی مانند گفتن: الله رازق، جبار، سمیع و بصیر و غفور است و با به جای آوردن شکر الله عزوجل در جلو کودکتان به وی یاد دهید که الله و رسولش را دوست داشته باشند.

 

و ساده ترین مثال این است که وقتی پدر هدیه ای را به طفل می دهد شما با نشان دادن خوشحالیتان و الحمدلله گفتن و به جای آوردن سجده ی شکر به کودکتان حمد و شکر نعمتهای پروردگار را اموزش دهید.

مترجم: ام محمد

منبع: www.alukah.net

 

 

 

 

 

 

 



ـ سنن ترمذی و شیخ آلبانی رحمه الله آن را صحیح می داند: (دَعَا لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُؤْتِيَنِي اللَّهُ الحِكْمَةَ مَرَّتَيْنِ).

ـ مصنف عبدالرزاق: (كانوا يستحبُّون أولَ ما يُفصح - يعني الصبيَّ - أن يعلِّموه: لا إله إلا الله سبع مرات، فيكون ذلك أولَ ما يتكلَّمُ به).


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.