Sat, 21 Apr 2018شنبه 1 ارديبهشت 1397
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2520
تعداد كل بازديدها تاكنون : 5152533
 
 
 

بريده بن حصيب رضی الله عنه گفت: (لما خطب علي فاطمة رضي الله عنها قال : قال رسول الله صلی الله علیه وسلم  : إنه لابد للعرس من وليمة) «وقتي که علي از فاطمه رضي الله عنها خواستگاري کرد، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : براي عروسي وليمه لازم است». صحیح ابن ماجه (2419)

******************

سنت است که مرد در هنگام آميزش با زن خویش بگويد : (بسم الله اللهم جنبنا الشيطان و جنب الشيطان ما رزقتنا) «به نام خدا، خداوندا! شيطان را از ما و از آنچه به ما عطا مي‌کني دور بگردان»، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (فإن قضي بينهما ولد لن يضره الشيطان أبدا) «اگر کودکي از آن دو متولد شود، شيطان هرگز به او ضرر نمي‌رساند». متفق عليه : بخاری (5165)، مسلم (1434)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (إذا تزوج أحدکم امرأة، أو اشتري خادما، فليأخذ بناصيتها، وليسم الله عزوجل و ليدع بالبرکة، و ليقل : اللهم إني أسألک من خيرها وخير ما جبلتها عليه، و أعوذ بک من شرها و شر ما جبلتها عليه). «هرگاه يکي از شما زني را به ازدواج خود درآورد يا خادمي را خريد، دست بر پيشاني‌اش بگذارد و بسم الله بگويد و براي او از خدا طلب برکت کند ». ابوداود (2146)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أحق ما أوفيتم من الشروط، أن توفوا به ما استحللتم به الفروج) «سزاوارترين شروطي که بايد به آن وفا کنيد شروط نکاح است». متفق عليه : بخاری (5151)، مسلم (1418)

******************

از انس بن مالک رضی الله عنه  روايت است : (أن عبدالرحمن بن عوف جاء إلي رسول الله صلی الله علیه وسلم  و به أثر صفرة فسأله رسول الله صلی الله علیه وسلم  فأخبره أنه تزوج امرأة من الأنصار، قال: کم سقت لها؟ قال : زنة نواة من ذهب، قال رسول الله صلی الله علیه وسلم  أولم ولو بشاة) «عبدالرحمن بن عوف نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  آمد در حاليکه آثار زردي (زعفران يا حنا) بر او ديده مي‌شد، پيامبر صلی الله علیه وسلم  از حال او پرسيد، (عبدالرحمن بن عوف) در پاسخ گفت که با زني از انصار ازدواج کرده است. پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : چقدر مهريه برايش قرار داده‌اي؟ گفت به اندازه وزن يک هسته خرما طلا، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : وليمه بده اگرچه گوسفندي باشد». متفق عليه : بخاری (5153)، مسلم (1427)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم وقتي ازدواج کسی را تبريک مي‌گفت مي‌فرمود : (بارک الله لکم و بارک عليکم، و جمع بينکما في خير) «خداوند خودتان و ازدواجتان را پربرکت و اجتماعتان را پرخير کند». ابن ماجه (1905)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

زنی نصرانی می‌ خواهد بر شوهرش شرط بگذارد که اگر مسلمان شوند همسری دیگر اختیار نکند

زنی نصرانی می‌ خواهد بر شوهرش شرط بگذارد که اگر مسلمان شوند همسری دیگر اختیار نکند

 

یک بانوی متأهل نصرانی که سه فرزند دارد در حال مسلمان شدن است. اما همسرش نیز نصرانی است و می ‌ترسد که اگر او هم مسلمان شود دوباره ازدواج کند. آیا او می ‌تواند در عقد نکاح برای همسرش شرط بگذارد که همسری دیگر اختیار نکند. البته آنان هنوز مسلمان نیستند بلکه پس از آنکه مسلمان شدند آیا جایز است که چنین شرطی را در عقد نکاح بگذارند؟

الحمدلله

اولا:

اینکه زن بر شوهرش شرط بگذارد که زن دیگری اختیار نکند از شروط جایز در مذهب امام احمد رحمه الله است که از برخی از صحابه و تابعین نیز روایت شده و گروهی از علمای محقق این رای را برگزیده‌اند.

دوما:

اگر یک زوج با هم اسلام بیاورند و فاصله‌ ای بین اسلام آن دو نیفتد یا همسر پیش از پایان یافتن عده‌ی زنش که قبلا مسلمان شده مسلمان شود آنان بر همان عقد نکاح اول هستند (و نیازی به عقد جدید نیست).

در این حالت صحیح نیست که بر همسرش شرط کند که دیگر ازدواج نکند؛ زیرا شروطی که در عقد معتبر است همانی است که در انشای یک عقد یعنی در آغاز آن بوده یا پیش از نکاح بر آن اتفاق کرده‌اند.

اما اگر زن پیش از شوهرش اسلام بیاورد و همسرش مدتی پس از او اسلام بیاورد به طوری که عده‌ی زن به پایان برسد، ازدواج آن دو فسخ شده است. در این صورت اگر مرد اسلام بیاورد بر اساس رای جمهور علما باید با عقدی جدید با او ازدواج کند تا دوباره بر وی حلال گردد.

در این حالت ـ یعنی اگر خواستند عقد ازدواج جدیدی منعقد کنند ـ اشکالی ندارد زن همراه با عقد جدید هر شرطی که می‌خواهد بگذارد، و اشکالی ندارد بر وی شرط کند که همراه وی همسری دیگر نگیرد.

ابن قدامه ـ رحمه الله ـ می ‌فرماید: "اگر یکی از دو زوج اسلام بیاورد و دیگری در اسلام آوردن تاخیر کند تا آنکه عده‌ی زن تمام شود، در قول عامه‌ ی اهل علم نکاح آنها فسخ شده است"[1].

و قول راجح در این مسأله این است که وی پس از پایان عده اختیار دارد که یا منتظر اسلام آوردن همسرش بماند که اگر اسلام آورد با همان نکاح اول به نزد او باز می‌ گردد، یا با هر کس دیگری جز او که می‌ خواهد ازدواج کند.

سوم:

اما شرطی که پس از انقعاد یک عقد به آن افزوده شود برای هیچ یک از دو طرف الزامی نیست.

مرداوی حنبلی ـ رحمه الله ـ می ‌فرماید: "شروط معتبر در نکاح در این باب محل ذکر آن صلب خود عقد است. این را صاحب المحرر و دیگران گفته ‌اند...

و شیخ تقی الدین رحمه الله می‌ فرماید: همینطور اگر پیش از عقد بر آن توافق نمودند؛ بر اساس ظاهر مذهب...

می‌ گوییم: و این همان رای درست است که شکی در آن نیست.

و اگر شرط پس از عقد واقع شود: منصوص نزد امام احمد ـ رحمه الله ـ این است که الزامی نیست"[2].

شیخ ابن عثیمین ـ رحمه الله ـ می‌ فرماید: "اما در مورد نکاح، شرطی که بعدا آورده شود ممکن نیست، زیرا بر اساس مذهب در آن اختیار نیست.

اما در بیع: ممکن است که پس از عقد به آن افزوده شود چنانکه در اختیار مجلس (خیار المجلس) یا در اختیار شرط به آن ملحق گردد، همانطور که پیش ‌تر بیان شد"[3].

چهارم:

آنچه بر این خانم واجب است، این است که هر چه زودتر اسلام بیاورد و مساله‌ی ازدواج دوم همسرش را مانعی برای اسلام آوردن خودش و همسرش قرار ندهد چرا که این ترساندنی است از جانب شیطان که می‌خواهد او را از اسلام آوردن دلسرد کند.

بنابراین باید با شیطان بجنگند و در مورد این ترس و وسوسه‌ها که در دلش می‌اندازد تا اسلام خودش و همسرش را برایش سنگین جلوه دهد از او اطاعت نکند.

شایسته این است که ایشان به الله متعال حسن ظن داشته باشد و بداند که اگر اسلام آورد ضایع نخواهد شد و بلکه هر چه یک بنده بیشتر به الله  عزوجل روی آورد الله تعالی نیز بیش از آن به او روی خواهد آورد و دوستش می‌دارد و گرامی‌اش خواهد داشت و امورش را برایش آسان خواهد ساخت. الله متعال می فرماید: ﴿وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب)[4]؛ (و هرکه تقوای الله را پیشه سازد برایش راه برون رفتی قرار می ‌دهد * و از جایی که حساب نکرده روزی‌اش می ‌دهد).

از الله تعالی برای ایشان و همسرشان توفیق هدایت را خواهانیم.

والله اعلم.

منبع: https://islamqa.info/fa

 



[1] ـ المغنی: (۷/ ۱۵۴).

[2] ـ الانصاف (۸/ ۱۵۴).

 

[3] ـ الشرح الممتع علی زاد المستقنع (۱۲/ ۱۶۳).

 

[4] ـ طلاق: 2-3.


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.