Sat, 21 Apr 2018شنبه 1 ارديبهشت 1397
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2520
تعداد كل بازديدها تاكنون : 5152534
 
 
 

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (لاتنکح الأيم حتي تستأمر، ولاتنکح البکر حتي تستأذن، قالوا : يا رسول الله و کيف إذنها؟ قال : أن تسکت) «بيوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشيزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسي داده نشود. گفتند : اي رسول خدا، اجازه (رضايت) بکر چگونه است؟ فرمود : اين است که ساکت بماند». صحیح ابن ماجه (2100)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لانکاح إلا بولي و شاهدي عدل) «ازدواج بدون ولي و دو شاهد عادل صحيح نيست».صحیح ابن ماجه (7557)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أيما امرأة لم ينکحها الولي فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فإن أصابها فلها مهرها بما أصاب منها، فإن اشتجروا فالسلطان ولي من لا ولي له) «هر زني که ولي او را ازدواج ندهد ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، پس اگر شوهرش با او نزديکي کرد بايد مهريه‌اش را به سبب نزديکي با او پرداخت کند، و اگر با هم مشاجره کردند حاکم سرپرست کسي است که سرپرست ندارد».ابن ماجه (1879)

******************

ابن عمر رضی الله عنه گفت : (نهي النبي صلی الله علیه وسلم  أن يبيع بعضکم علي بيع بعض، و لايخطب الرجل علي خطبة أخيه حتي يترک الخاطب قبله، أو يأذن له الخاطب). «پيامبر صلی الله علیه وسلم  از اينکه بعضي از شما بر معامله ديگري وارد شود، و يا اينه از زني خواستگاري کند که قبلاً برادرش (شخص ديگري) از او خواستگاري کرده، نهي کرده است مگر اينکه خواستگار اول منصرف شود يا به او اجازه دهد».بخاری (5142)

******************

از مغير بن شعبه روايت است: نزد پيامبر  صلی الله علیه وسلم رفتم و با او درباره زني که قصد خواستگاريش داشتم صحبت کردم، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (إذهب فانظر إليها، فإنه أجدر أن يؤدم بينکما) «برو او را نگاه کن چون اين امر رابطه بين شما را پايدارتر مي‌کند».نسایی (69/6) و ترمذی (1093)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌فرمود :(إذا ألقي الله في قلب امري خطبة امرأة، فلابأس أن ينظر إليها) «اگر خداوند خواستگاري زني را به قلب کسي القا کرد، باکي نيست که به او نگاه کند».ابن ماجه (1864)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

پاداش نیکی زن و شوهر در حق یکدیگر چیست؟

پاداش نیکی زن و شوهر در حق یکدیگر چیست؟

 

پاداش زنی که دیندار و نیکوکار است در صورتی که همسرش را خوشبخت کند و او را دوست داشته باشد و از حریم وی محافظت نماید و او را در ناز و نعمت بدارد و همچون کودکی کم سن و سال با مهر و محبت با وی رفتار کند و برای خوشبختی او هر کاری کند و در همه چیز از او اطاعت کند و همسرش نیز به سبب او بسیار خوشبخت باشد و برایش دعا کند تا خداوند از وی راضی باشد، چیست؟ همینطور اگر مردی همینطور با زنش رفتار کند چه پاداشی دارد؟

 

الحمدلله

از الله متعال خواهانم این محبت و دوست داشتن و خوشبختی را میان شما بادوام گرداند و خانه‌ی دیگر مسلمانان را همانند خانه‌ی شما مملو از معاشرت نیک و محبت گرداند و به شما خواهر گرامی بشارت می‌دهم، بشارتی بس بزرگ که پیامبر ما محمد ـ صلی الله علیه وسلم ـ در بیان پاداش زنی مانند آنچه شما عنوان کردید بیان داشته:

از عبدالرحمن بن عوف ـ رضی الله عنه ـ روایت است که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند: (زن اگر پنج نماز فرض خود را ادا نماید و ماه [رمضان] خود را روزه گیرد و پاکدامنی نماید و از همسرش اطاعت کند به وی گفته می‌شود از هر یک از درهای بهشت که می‌خواهی وارد شو)[1].

و انس بن مالک ـ رضی الله عنه ـ از پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ روایت کرده که فرمود: (آیا شما را از مردان بهشتی‌ تان آگاه کنم؟ گفتیم آری ای رسول الله. فرمود: پیامبر در بهشت است، و صدیق در بهشت است، مردی که به دیدار برادرش در گوشه‌ ی یک سرزمین می ‌رود و جز برای الله او را دیدار نمی‌ کند در بهشت است. آیا شما را از زنان بهشتی‌ تان آگاه نکنم؟ گفتیم: بله ای رسول الله. فرمود: دوست داشتنی فرزندآور که اگر خشمگین شد یا در حقش بدی شد یا همسرش خشمگین شد می‌گوید: این دست من است در دست تو، به چشمم خواب نیاید تا تو راضی شوی)[2].

 و از حصین بن محصن ـ رضی الله عنه ـ از عمه ‌اش روایت است که پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ برای کاری به نزد ایشان رفت پس فرمود: (آیا شوهر داری؟ گفتم: بله. گفت: برای او چگونه‌ای؟ گفتم: تا جایی که توان داشته باشم در حق او کوتاهی نمی ‌کنم. ایشان فرمود: ببین برایش چگونه ‌ای، چرا که او بهشت و جهنم تو است)[3].

مناوی در فیض القدیر (۳/ ۶۰) می فرماید: (یعنی در صورت خشنودی از تو سبب بهشتی شدن تو می‌شود و در صورت خشمگین و ناراضی بودن از تو سبب جهنمی شدنت می‌شود، بنابراین با او به نیکی رفتار کن و تا جایی که امر به گناه نمی‌ کند با وی مخالفت نکن).

اما بشارت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ در حق مردی که با همسرش به نیکی معاشرت می ‌کند این است که پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ شهادت داده که ایمانش کامل است، چیزی که باعث بهشتی شدن او و برتری‌اش بر دیگر مردم است. از ابوهریره ـ رضی الله عنه ـ روایت است که

رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ می‌ فرماید: (کامل‌ترین مومنان از نظر ایمان، خوش اخلاق‌ترین آنان هستند، و بهترین شما کسانی هستند که اخلاقشان با زنانشان بهتر باشد)[4].

 

منبع: https://islamqa.info/fa/88353

 



[1] ـ به روایت احمد (۱/ ۱۹۱). محققان مسند احمد می‌گویند: حسن لغیره است، و آلبانی در «صحیح الترغیب» (۱۹۳۲) آن را حسن دانسته است: (إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا ، وَصَامَتْ شَهْرَهَا ، وَحَفظتْ فَرْجَهَا ، وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا ، قِيْلَ لَهَا ادخُلِي مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتِ).

[2] ـ به روایت طبرانی در معجم الاوسط (۲/ ۲۰۶). این حدیث از گروهی دیگر از صحابه نیز وارد شده، به همین سبب آلبانی در «السلسلة الصحیحة» (۳۳۸۰) و در صحیح الترغیب (۱۹۴۲) آن را حسن دانسته است: (أَلَا أُخبِرُكُم بِرِجَالِكُم فِي الجَنَّةِ ؟ قُلنَا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ . قال : النَّبِيُّ فِي الجَنَّةِ ، وَالصِّدِّيقُ فِي الجَنَّةِ ، وَالرَّجُلُ يَزُورُ أَخَاهُ فِي نَاحِيَةِ المِصرِ لَا يَزُورُهُ إِلاَّ لِلَّهِ فِي الجَنَّةِ ، أَلَا أُخبِرُكُم بِنِسَائِكُم فِي الجَنَّةِ ؟ قُلنَا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ . قَالَ : وَدُودٌ وَلُودٌ إِذَا غَضِبَت أَو أُسِيءَ إِلَيهَا أَو غَضِبَ زَوجُهَا قَالَت : هَذِهِ يَدِي فِي يَدِكَ ، لَا أَكتَحِلُ بِغِمضٍ حَتَّى تَرضَى).

[3] ـ به روایت احمد (۴/ ۳۴۱). محققان مسند می‌گویند: سند آن احتمال حسن بودن را دارد. منذری می‌گوید: «سند آن خوب (جید) است». حاکم در مستدرک (۶/ ۳۸۳) و آلبانی در «صحیح الترغیب» (۱۹۳۳) آن را صحیح دانسته‌اند: (أَنَّهَا أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَاجَةٍ ، فَقَضَى لَهَا حَاجَتَهَا ، ثُمَّ قَالَ : أَذَاتُ بَعْلٍ أَنْتِ ؟ قَالَتْ : نَعَمْ . قَالَ : فَكَيْفَ أَنْتِ لَهُ ؟ قَالَتْ : مَا آلُوَهُ إِلا مَا عَجَزْتُ عَنْهُ . قَالَ : فَانْظُرِي كَيْفَ أَنْتِ لَهُ فَإِنَّهُ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ ).

 

[4] ـ به روایت ترمذی (۱۱۶۲). وی می‌گوید: «این حدیثی حسن صحیح است» آلبانی در صحیح ترمذی آن را صحیح دانسته است: (أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا ، وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا).


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.