Fri, 19 Apr 2024جمعه 31 فروردين 1403
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2523
تعداد كل بازديدها تاكنون : 8285073
 
 
 

از خنساء بنت خدام أنصاري روايت است: (أن أباها زوجها و هي ثيب، فکرهت ذلک، فأتت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فرد نکاحها). «او بيوه بود و پدرش بدون رضايت او، او را به عقد کسي درآورد، نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  رفت و نکاحش را باطل کرد». مسلم (886)

******************

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (لاتنکح الأيم حتي تستأمر، ولاتنکح البکر حتي تستأذن، قالوا : يا رسول الله و کيف إذنها؟ قال : أن تسکت) «بيوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشيزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسي داده نشود. گفتند : اي رسول خدا، اجازه (رضايت) بکر چگونه است؟ فرمود : اين است که ساکت بماند». صحیح ابن ماجه (2100)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لانکاح إلا بولي و شاهدي عدل) «ازدواج بدون ولي و دو شاهد عادل صحيح نيست».صحیح ابن ماجه (7557)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أيما امرأة لم ينکحها الولي فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فنکاحها باطل، فإن أصابها فلها مهرها بما أصاب منها، فإن اشتجروا فالسلطان ولي من لا ولي له) «هر زني که ولي او را ازدواج ندهد ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، ازدواجش باطل است، پس اگر شوهرش با او نزديکي کرد بايد مهريه‌اش را به سبب نزديکي با او پرداخت کند، و اگر با هم مشاجره کردند حاکم سرپرست کسي است که سرپرست ندارد».ابن ماجه (1879)

******************

ابن عمر رضی الله عنه گفت : (نهي النبي صلی الله علیه وسلم  أن يبيع بعضکم علي بيع بعض، و لايخطب الرجل علي خطبة أخيه حتي يترک الخاطب قبله، أو يأذن له الخاطب). «پيامبر صلی الله علیه وسلم  از اينکه بعضي از شما بر معامله ديگري وارد شود، و يا اينه از زني خواستگاري کند که قبلاً برادرش (شخص ديگري) از او خواستگاري کرده، نهي کرده است مگر اينکه خواستگار اول منصرف شود يا به او اجازه دهد».بخاری (5142)

******************

از مغير بن شعبه روايت است: نزد پيامبر  صلی الله علیه وسلم رفتم و با او درباره زني که قصد خواستگاريش داشتم صحبت کردم، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (إذهب فانظر إليها، فإنه أجدر أن يؤدم بينکما) «برو او را نگاه کن چون اين امر رابطه بين شما را پايدارتر مي‌کند».نسایی (69/6) و ترمذی (1093)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

خواندن سوره‌ی فاتحه به هنگام خواستگاری و عقد

خواندن سوره‌ی فاتحه به هنگام خواستگاری و عقد

 

جوانی هستم در شُرُف ازدواج. جایی که می‌خواهم ازدواج کنم کاری انجام می‌دهند که به آن «قرائت فاتحه» می‌گویند، به این صورت که هرگاه مردی قصد ازدواج می‌کند سوره‌ی فاتحه را می‌خوانند و به این مناسبت عده‌ای از نزدیکان مرد را دعوت می‌کنند و از آنان با شیرینی و شربت پذیرایی می‌شود. آیا خواندن فاتحه در این حالت سنت است؟ و اگر چنین است چه آثاری بر این کار مترتب می‌شود؟

پاسخ:

الحمدلله

خواندن سوره‌ی فاتحه هنگام عقد ازدواج یا خواستگاری سنت نیست بلکه بدعت است، زیرا اختصاص چیزی از قرآن برای یک کار خاص جایز نیست مگر بر اساس دلیل.

ابوشامه‌ی مقدسی در «الباعث على إنكار البدع والحوادث» (۱۶۵) می‌گوید: "مخصوص گرداندن عبادات به اوقات خاصی که شریعت قرار نداده شایسته نیست، زیرا شخصِ مکلف صاحب اختیار تخصیص نیست و این در اختیار شارع است".

از علمای کمیسیون دائمی فتوا پرسیده شد: آیا خواندن سوره‌ی فاتحه در هنگام خواستگاری مرد از زن بدعت است؟

آنان چنین پاسخ دادند: "خواندن سوره‌ی فاتحه هنگام خواستگاری مرد از زن یا هنگام عقد بدعت است".

همچنین بر خواندن سوره‌ی فاتحه هیچ یک از احکام عقد مترتب نمی‌شود زیرا خواندن فاتحه به معنای اتمام عقد نکاح نیست و مهم قبول و ایجاب با حضور ولیِ زن و دو شاهد است.

سنت این است که هنگام عقد نکاح «خطبه‌ی حاجت» خوانده شود.

از عبدالله بن مسعود ـ رضی الله عنه ـ روایت است که گفت: رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ خطبه‌ی حاجت را در هنگام نکاح و دیگر کارها به ما یاد داد {که چنین است}: إِنَّ الحَمدَ لِلَّهِ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِهِ مِن شُرُورِ أَنفُسِنَا، مَن يَهدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ، وَمَن يُضلِل فَلَا هَادِيَ لَه، وَأَشهَدُ أَن لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبدُهُ وَرَسُولُه.

(ستایش از آن الله است، از او یاری جسته و آمرزش می‌خواهیم و از بدی‌های نفس خویش به او پناه می‌بریم. الله هر که را هدایت کند او هیچ گمراه کننده‌ای نخواهد داشت و هرکه را گمراه سازد هدایتگری نخواهد یافت، و گواهی می‌دهم که معبودی به حق نیست جز الله و گواهی می‌دهم که محمد بنده و پیامبر اوست).

﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً﴾ {نساء: ۱}.

یعنی :(ای مردم از پروردگارتان بترسيد، آن کسی که شما را از يک تن آفريد، و همسرش را (نيز) از او آفريد، و از آن دو، مردان و زنان بسياري پراکنده کرد، و از پروردگاری که به (نام) او از همديگر درخواست می کنيد، و (همچنين) از (گسستن) پيوند خويشاوندی بپرهيزيد. بی گمان الله همواره بر شما مراقب (و نگهبان) است).

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ﴾ {آل عمران: ۱۰۲}

یعنی :(ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوای الله را آنگونه که حق تقوا است پیشه سازید و نمیرید مگر در حالی که مسلمانید).

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (۷۰) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزاً عَظِيماً﴾ {احزاب: ۷۰ ـ ۷۱}.

یعنی :(ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوای الله را پیشه سازید و سخنی استوار گویید (۷۰) تا اعمال شما را به صلاح آورد و گناهانتان را بر شما ببخشاید و هر کس از الله و پیامبرش اطاعت کند بی‌شک به رستگاری بزرگی نائل آمده است).

این روایت را ابوداود (۲۱۱۸) روایت کرده و علامه آلبانی در صحیح سنن ابی داود آن را صحیح دانسته است.

اما مردم از این سنت روی گردانده و به بدعت چسبیده‌اند. از الله متعال می خواهیم که مسلمانان را به زیبایی به دینشان باز گرداند.

والله اعلم

منبع : islamqa.info/fa

 


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.