Wed, 18 Dec 2024چهارشنبه 28 آذر 1403
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2523
تعداد كل بازديدها تاكنون : 9092776
 
 
 

پيامبر صلی الله علیه وسلم مي‌فرمايد : ) أکمل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا، و خيارکم خيارکم لنسائهم ) «کاملترين مؤمنان از لحاظ ايمان،خوش اخلاقترين آنان‌اند و بهترين شما کساني هستندکه براي همسرانشان بهترند»ترمذی (1172)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  که وقتي از او سؤال شد حق همسران ما بر ما چيست؟ فرمود : (أن تطعمها إذا طعمت و تکسوها إذا اکتسيت ولاتضرب الوجه و لاتقبح ولاتهجر إلا في البيت) «هرگاه غذا خوردي به او هم غذا بدهي، و هرگاه لباس خواستي براي او هم لباس فراهم کني (غذا و پوشاکش را فراهم کن)، و به صورت او نزني و به او ناسزا نگوئي و تنها در خانه بسترش را ترک کن».ابوداود (2128)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم مي‌فرمايد: (ألا إن لکم علي نسائکم حقا و لنسائکم عليکم حقا) «آگاه باشيد که همسرانتان بر شما حقي دارند همانطور که شما بر آنان حقي داريد».ترمذی (1173

******************

از علي رضی الله عنه روايت است : (لعن رسول الله صلی الله علیه وسلم  المحلل و المحلل له) «پيامبر صلی الله علیه وسلم  محلل(حلال کننده زني که سه طلاق شده) و محلل له(مردي که زن برايش حلال شده – شوهر اول) را لعنت کرده است».ترمذی (1128)

******************

در صحيح مسلم از ابوهريره روايت است که پيامبر صلی الله علیه وسلم  از نکاح شغار نهي کرد. و فرمود شغار اين است که مردي، به مردي ديگر بگويد : (زوجني ابنتک و أزوجک ابتني، أو زوجني أختک و أزوجک أختي) «دختر را به ازدواج من در بياور، تا من (در مقابل)، دخترم را به ازدواج تو درآورم، يا خواهرت را به ازدواج من در بياور تا من هم (در مقابل) خواهرم را به ازدواج تو درآورم».مسلم (1416) در حديثي ديگر فرمودند : (لاشغار في الإسلام) «در اسلام شغار نيست».مسلم (1415)

******************

از عمرو بن شعيب از پدرش از جدش روايت است : (أن مرثد بن أبي مرثد الغنوي کان يحمل الأساري بمکة، و کان بمکة بغي يقال لها عناق، و کانت صديقته، قال : جئت إلي النبي صلی الله علیه وسلم  فقلت : يا رسول الله أنکح عناقا؟ قال : فسکت عني فنزلت : ) وَالزَّانِيَةُ لاَيَنکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( فدعاني فقرأها علي وقال : لاتنکحها) «مرثد بن ابي مرثد غنوي اسيران را به مکه حمل مي‌کرد، در مکه زن زناکاري به نام عناق که دوست مرثد بود زندگي مي‌کرد، مرثد گفت : نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم  رفتم و گفتم : اي رسول خدا! آيا عناق را به ازدواج خود درآورم؟ مرثد گويد : پيامبر در جواب من ساکت ماند، سپس اين آيه نازل شد:) وَالزَّانِيَةُ لاَينَکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( مرا صدا زد و آيه را برايم خواند، و فرمود : با او ازدواج نکن».ابوداود (2037)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

حکم سخن گفتن در توالت و یا در وقت جماع

حکم سخن گفتن در توالت و یا در وقت جماع

 

سوال اول: آيا در توالت يا در وقت قضاي حاجت سخن گفتن درست است ويا اينکه گناه دارد و جايز نيست؟ 

سوال دوم: وقتي در بستر همراه همسر خود باشيم و بدن ماه عريان باشد آيا در اين وقت سخن گفتن جايز است يا گناه دارد؟

 

الحمدلله،

اول: سخن گفتن در وقت قضاي حاجت در توالت مکروه و ناپسند است، زيرا رسول اكرم صلي الله عليه وسلم مى‏فرمايد: «إذَا تَغَوَّطَ الرَّجُلَانِ فَلْيَتَوَارَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا عَنْ صَاحِبِهِ وَلَا يَتَحَدَّثَا. فَإِنَّ اللَّهَ يَمْقُتُ عَلَى ذَلِكَ» (احمد) و "السلسلة الصحيحة" (3120).

يعني: «هرگاه دو نفر براى قضاى حاجت مى‏روند، بايد از يكديگر پنهان شوند و با هم حرف نزنند، زيرا چنين عملى باعث خشم خداوند است».

و حتي در حديث صحيح از ابن عمر رضي الله عنه آمده است كه: «أَنَّ رَجُلًا مَرَّ وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبُولُ، فَسَلَّمَ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ». به روايت مسلم (370).

يعني: «شخصي از كنار پيامبر صلي الله عليه وسلم مي‌گذشت، بر او سلام كرد و پيامبر جواب نداد». چون پيامبر در حال قضاي حاجت بود. و جز در حال ضرورت (مثل نياز به آب) جواب كسي را نمي‌داد.

استاد سيد سابق رحمه الله در کتاب "فقه السنة" خويش مي گويد: « در محل قضاي حاجت بايد از هر نوع حرف زدن خودداري ‌کرد خواه ذکر باشد يا غيرآن‌، پس نبايد جواب سلام و جواب موذن را داد، مگر اينکه حرف زدن ضروري باشد مانند راهنمائي ‌کوري ‌که خوف هلاکت آن باشد، اگر در وقت قضاي حا‌جت شخصي دچار عطسه شد در دل خود «الحمد لله»‌ بگويد و زبان بدان نگشايد، زيرا ابن عمر رضي الله عنه گفته است‌: «أن رجلا مر على النبيص وهو يبول فسلم عليه فلم يرد عليه» «‌پيامبر صلي الله عليه وسلم مشغول ادرار کردن بود و مردي از کنار او ‌گذشت و بر وي سلام‌ کرد، پيامبر جواب سلام او را نداد». جماعت محدثين بجز بخاري آنرا روايت کرده‌اند. و ابوسعيد رضي الله عنه گفته است، از پيامبر شنيدم که مي‌فرمو‌د: «لا يخرج الرجلان يضربان الغائط كاشفين عن عورتيهما يتحدثان فإن الله يمقت على ذلك» «دو مردي‌ که به محل قضاي حاجت مي‌روند، در حالي که ‌کشف عورت كرده‌، به سخن ‌گفتن مي‌پردازند، خدا را خشمگين مي‌کنند». احمد و ابوداود و ابن ماجه آنرا روايت‌ کرده‌اند. ظاهر حديث مفيد حرمت سخن ‌گفتن است‌، ليکن اجماع بر آنست‌ كه نهي در اين حديث براي‌ کراهت است نه حرمت‌«.

دوم: و سخن گفتن زوجين با هم درحالي که در بستر عريان باشند، جايز است، زيرا دليلي بر منع يا ناپسند بودنش وارد نشده است. فقط بعضي از علماء گفتند: بر زبان آوردن اعضاي تناسلي همديگر با همان الفاظ عرفي رايج، مکروه و ناپسند است، زيرا منافي با مکارم اخلاق است.

ولي صحيح آنست که مکروه نيست، زيرا از آنجائيکه نگريستن و لمس کردن اعضاي تناسلي همديگر توسط زوجين جايز است، پس بر زبان آوردن اعضاي تناسلي با الفاظ عرفي هم به طريق اولا جايز است.

 

والله اعلم

وصلى الله على نبينا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.