Fri, 29 Mar 2024جمعه 10 فروردين 1403
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2523
تعداد كل بازديدها تاكنون : 8230716
 
 
 

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: (أحق ما أوفيتم من الشروط، أن توفوا به ما استحللتم به الفروج) «سزاوارترين شروطي که بايد به آن وفا کنيد شروط نکاح است». متفق عليه : بخاری (5151)، مسلم (1418)

******************

از انس بن مالک رضی الله عنه  روايت است : (أن عبدالرحمن بن عوف جاء إلي رسول الله صلی الله علیه وسلم  و به أثر صفرة فسأله رسول الله صلی الله علیه وسلم  فأخبره أنه تزوج امرأة من الأنصار، قال: کم سقت لها؟ قال : زنة نواة من ذهب، قال رسول الله صلی الله علیه وسلم  أولم ولو بشاة) «عبدالرحمن بن عوف نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  آمد در حاليکه آثار زردي (زعفران يا حنا) بر او ديده مي‌شد، پيامبر صلی الله علیه وسلم  از حال او پرسيد، (عبدالرحمن بن عوف) در پاسخ گفت که با زني از انصار ازدواج کرده است. پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : چقدر مهريه برايش قرار داده‌اي؟ گفت به اندازه وزن يک هسته خرما طلا، پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : وليمه بده اگرچه گوسفندي باشد». متفق عليه : بخاری (5153)، مسلم (1427)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم وقتي ازدواج کسی را تبريک مي‌گفت مي‌فرمود : (بارک الله لکم و بارک عليکم، و جمع بينکما في خير) «خداوند خودتان و ازدواجتان را پربرکت و اجتماعتان را پرخير کند». ابن ماجه (1905)

******************

از ابن عباس روايت است: (أن جارية بکراً أتت النبي صلی الله علیه وسلم  فذکرت له أن أباها زوجها و هي کارهة، فخيرها النبي -صلى الله عليه وسلم). «دختري (بکر) نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  آمد وبه او گفت که : پدرش بدون رضايتش، او را به عقد کسي درآورده است، پيامبر صلی الله علیه وسلم  او را (در فسخ عقد) اختيار داد». صحیح ابن ماجه (4711)

******************

از خنساء بنت خدام أنصاري روايت است: (أن أباها زوجها و هي ثيب، فکرهت ذلک، فأتت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فرد نکاحها). «او بيوه بود و پدرش بدون رضايت او، او را به عقد کسي درآورد، نزد پيامبر صلی الله علیه وسلم  رفت و نکاحش را باطل کرد». مسلم (886)

******************

 پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (لاتنکح الأيم حتي تستأمر، ولاتنکح البکر حتي تستأذن، قالوا : يا رسول الله و کيف إذنها؟ قال : أن تسکت) «بيوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشيزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسي داده نشود. گفتند : اي رسول خدا، اجازه (رضايت) بکر چگونه است؟ فرمود : اين است که ساکت بماند». صحیح ابن ماجه (2100)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

حکم نام گذاری کودک به اسم فرقان

حکم نام گذاری کودک به اسم فرقان

 

آيا نام گذاشتن کسي به اسم فرقان صحيح است؟

 

الحمدلله،

فرقان يکي از اسمهاي قرآن است که به معناي جدا کننده حق از باطل است؛ چنانکه مي فرمايد:

« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ » (بقره 185).

يعني: ماه رمضان ماهي است که در آن قرآن نازل شده است، کتابي که هدايتگر مردم است و متضمن نشانه هاي آشکار هدايت و فرقان است.

و فرمود: «نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ * مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ» (آل عمران 3-4).

يعني: کتاب را بر تو به حق نازل کرد، که تصديق کننده کتابهايي است پيش از آن بوده اند، و قبل از آن تورات و انجيل را براي هدايت مردم فرو فرستاد، و (سپس) فرقان را نازل کرد.

و فرمود: « تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا» (فرقان 1).

يعني: «بزرگ‌ و خجسته‌ است‌ كسي‌ كه‌ بر بنده‌ خود فرقان‌ را نازل‌ كرد تا براي‌عالميان ‌هشداردهنده‌اي‌ باشد».

يعني: فرقان‌ را بر بنده‌ خود محمد صلي الله عليه وسلم بدين‌ خاطر نازل‌ كرد تا بيم‌دهنده‌ اين‌ حقيقت‌ براي‌ انس‌ و جن‌ باشد كه‌ بعد از مرگ‌ برانگيخته‌ مي‌شوند و به‌سوي‌ خداي‌ عزوجل‌ محشور مي‌گردند تا آنان‌ را در برابر اعمالشان‌ جزا و پاداش ‌دهد.

پس فرقان همان قرآن‌ است‌ كه‌ ميان‌ حق‌ و باطل‌ جدايي‌ افگنده‌ و هدايت‌ را از گمراهي‌ و حلال‌ را از حرام‌ متمايز مي‌گرداند.

قطعا همانگونه که جايز نيست کسي اسم خود را قرآن بنامد! جايز نيست که خود را با اسامي ديگر قرآن و اوصاف آن نامگذاري کند، مانند فرقان که معناي بزرگي دارد و اين معنا تنها برازنده کتاب الله است.

علاوه بر آن معناي فرقان دربرگيرنده نوعي از تزکيه است، و پيامبر صلي الله عليه وسلم نهي کردند از اينکه اسمي را بر خود بگذاريم که شامل تزکيه نفس باشد، چنانکه در صحيح مسلم از محمد بن عمرو بن عطاء آمده که گفت: «سَمَّيْتُ ابْنَتِي بَرَّةَ فَقَالَتْ لِي زَيْنَبُ بِنْتُ أَبِي سَلَمَةَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ هَذَا الِاسْمِ ، وَسُمِّيتُ بَرَّةَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ، اللَّهُ أَعْلَمُ بِأَهْلِ الْبِرِّ مِنْكُمْ، فَقَالُوا بِمَ نُسَمِّيهَا قَالَ : سَمُّوهَا زَيْنَبَ». مسلم (2142).

يعني: «دخترم را بُرَّه (نيکوکار) نامگذاري کردم، اما زينب دختر ابي سلمه به من گفت: رسول خدا صلي الله عليه وسلم از اين اسم نهي کردند، من نيز اسمم بُره بود ولي رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمودند: خود را تزکيه نکنيد چرا که بهتر مي داند کداميک از شما نيکوکار هستيد، گفتند: او را چه نام گذاريم؟ فرمود: نامش را زينب بگذاريد».

پس گذاشتن اسم "فرقان" از دو جهت ممنوع است؛ اول آنکه چون فرقان اسم قرآن است و جايز نيست کسي خود را با اسم و اوصاف قرآن نامگذاري کند، دوم چون معناي کلمه "فرقان" دربرگيرنده نوعي از تزکيه نفس است و شرعا جايز نيست کسي خود را تزکيه دهد.

به فتواي (4982) نيز مراجعه کنيد.

 

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.